Kuinka keskusteluttaa verkossa?

Verkkokeskustelun ohjaaminen ja moderointi on yksi aiheista, joka erityisesti puhuttaa työpajoihimme osallistuvia. Kaivataan konkreettisia ratkaisuja keskustelunavauksiin ja ohjeistuksiin, jotta keskustelijat eivät provosoituisi, vaan keskustelu lähtisi rakentaville uomille. Verkkotoimituksissa joudutaan usein kiireen keskellä tyytymään delete-nappulan painamiseen sopimattomien puheenvuorojen suitsimiseksi, vaikka halua olisi viedä moderointia enemmän puheenjohtajuuden ja dialogisuuden suuntaan.

Työpajoissa pohdittiinkin muun muassa Debattibaarin esimerkkien kautta, minkälaisia kommentteja tulisi nostaa esiin keskusteluvirrasta ja miten sopivia keskustelukumppaneita voisi kutsua mukaan. Joskus tämä saattaa edellyttää jopa netinkäytön perustaitojen opettamista keskustelijoille!

Positiivisiakin kokemuksia verkkokeskustelusta työryhmistä löytyi. Ei kuitenkaan ole aina aivan selvää, miksi jotkut keskustelut onnistuvat ja toiset eivät. Tämän selvittäminen näyttäisi tarjoavan avaimia paremman verkkokeskustelun moderoimiselle, joten ottakaamme tämä haasteena: Onnistummeko uuttamaan hyvän verkkokeskustelun kaavan esiin ja pistämään sen kiertoon kokeiluissamme?

Yksi hyvin konkreettinen asia paremman verkkokeskustelun pohjustamiseksi tuntuisi olevan lupaus siitä, että joku kuuntelee. Keskustelut, joissa ilmoitetaan esimerkiksi, että jutun kirjoittaja tai jutussa esitelty henkilö seuraavat keskustelua ja osallistuvat siihen, vaikuttavat pysyvän asiallisempina. Kenties tällöin on vaikeampaa vain huudella kasvottomalle ”medialle”, vaan ymmärretään, että kyse on ihmisten välisestä dialogista?

Ajatus verkkokeskusteluttamisesta, siitä että toimittajalla ylipäätään on lupa ohjata keskustelua ja osallistua siihen, on siis vielä uusi. Käytännössä ajatusta sovelletaan toimituksissa vielä varovaisesti jos lainkaan. Siitä tunnutaan olevan kuitenkin yksimielisiä, että jotain keskustelulle pitäisi tehdä. Tuskin yksikään mediatalo katsoo tehtäväkseen edistää rajatonta sananvapautta. Moderointi syö resursseja, joten jotain hyötyä verkkokeskusteluista tulisi mediatalolle olla. Journalistisilla sivustoilla keskusteluja ei valvotakaan vain laittoman tai asiattoman sisällön takia, vaan käyttäjien tuottama sisältö voi sotia mediatalon moraalisia periaatteita vastaan tai vahingoittaa sen mainetta. Myös työpajoissa nousi esiin kysymys imagosta. Syytökset median puolueellisuudesta ja keskustelun tukahduttamisesta ovat netissä arkipäivää.

Tuntuukin tärkeältä pohtia, millaista toimituksellista työtä moderointi voi olla, ja miten sovittelevuutta voisi siihen soveltaa. Voisiko hyvän ja arvostavan keskusteluilmapiirin luominen olla mediataloillekin myyntivaltti?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s